Valtori omorganiseras från och med den 1.4.2025 – målet är en enhetlig och produktiv ICT-helhet

De samarbetsförhandlingar som inleddes vid Valtori i november 2024 avslutades den 15.1.2025. Förhandlingarna gjorde det möjligt att omorganisera Valtoris verksamhet och produktion.
Valtoris nya organisation träder i kraft den 1.4.2025. Valtori blir en allt mer enhetlig, produktiv och kostnadseffektiv koncernaktör inom informationsförvaltning som driver och gynnar Finlands ICT.
Från och med den 1.4.2025 omfattas den nya organisationen av fyra nya resultatområden: Infrastrukturtjänster, Slutanvändartjänster, ICT-stödtjänster samt Kundrelationer och tjänsteutbud. Valtoris personaltjänster, kommunikation, ekonomi, förvaltning och strategiprocess samlas till enheter inom den verkställande direktörens stab. Valtoris ledningsgrupp består av resultatområdenas överdirektörer och stabenheternas enhetsdirektörer och sammansättningen förblir oförändrad.
Nya resultatområden fr.o.m. 1.4.2025
De nya resultatområdena ansvarar för de uppgifter och tjänster som fastställts för dem på Valtoris nivå. Alla chefer leder sina funktioner i enlighet med de gemensamma ledningsprinciperna, resultatavtalets mål och serviceavtalen.
Resultatområdet Infrastrukturtjänster ansvarar för teknologiplattformstjänster, datakommunikationstjänster, kundspecifika lösningar samt tjänster för identitet och åtkomsthantering. Resultatområdet leds av överdirektör Sakari Marttila och består av fyra enheter: Teknikplattformstjänster, Datakommunikationstjänster, Kundspecifika lösningar samt Identitets- och åtkomsthanteringstjänster.
Resultatområdet Slutanvändartjänster ansvarar för terminaltjänster, mobil- och kommunikationstekniska tjänster samt kundstöd och regionala tjänster. Resultatområdet leds av överdirektör Matti Nurmi och består av tre enheter: Terminaltjänster, Mobil- och kommunikationstekniska tjänster samt Kundstöd och regional service.
Resultatområdet ICT-stödtjänster ansvarar för IT-processerna och verksamhetsmodellerna samt säkerhets- och projekttjänsterna i hela Valtori-huset. Resultatområdet leds av överdirektör Hannu Naumanen och består av tre enheter: Säkerhet, Verksamhetsmodeller och Projekt.
Resultatområdet Kundrelationer och tjänsteutbud ansvarar för ledningen av kundrelationerna, kundsamarbetsmodellen och hanteringen och utvecklingen av Valtoris tjänsteutbud. Resultatområdet leds av överdirektör Jari Virtanen och består av fyra enheter: Kundrelationer 1–3 och Tjänsteutbud.
Enheterna för verkställande direktörens stab
Enheten Personaltjänster ansvarar för personalstrategin och personaladministrationen, arbetarskyddet, kompetenshanteringen, arbetsmiljö- och assistenttjänsterna samt säkerhetsutredningarna. Enheten leds av personaldirektör Aino Heikkinen.
Kommunikationsenheten ansvarar för den övergripande ledningen av Valtoris interna och externa kommunikation, kommunikationskanalerna och -plattformarna, koordineringen av hållbarhetsarbetet samt kommunikationen med intressentgrupperna. Enheten leds av kommunikationsdirektör Maija Ilvonen.
Enheten Ekonomi och rapportering ansvarar för prissättning, intern och extern redovisning, ekonomitjänster och fakturering samt rapportering och dataplattformar. Enheten leds av ekonomidirektör Hanna Kuikka.
Enheten Förvaltning och juridiska frågor ansvarar för den allmänna förvaltningen, lagfrågor och tjänster för verifiering av överensstämmelse med kraven. Enheten leds av förvaltningsdirektör Kimmo Suopajärvi.
Enheten Strategiprocess ansvarar för Valtoris strategiprocess, arkitekturledning och utveckling av verksamhetsmodeller för arkitektur. Enheten leds av strategidirektör Jani Nissinen.
Den nya organisationen förbättrar interoperabiliteten och förändringsförmågan
Med den förnyade organisationen strävar vi efter att vässa och förenhetliga vårt tjänsteutbud samt förbättra förändringsförmågan och interoperabiliteten. Vi prutar inte heller i fortsättningen på säkerheten och tillförlitligheten i Valtoris tjänster eller på verksamhetens lagenlighet.
Omorganiseringen och standardiseringen av verksamheten tar tid, även om de har planerats och beretts i god tid och omsorgsfullt. Kontaktpersonerna för våra kunder och andra intressentgrupper kan ändras. Vi säkerställer dock att allt vårt arbete fortsätter störningsfritt under förändringen och informerar separat om ändringar som påverkar våra intressentgrupper.
"Målet med vår verksamhetsmodell och förnyelsen av vår organisation är ett tydligare och effektivare Valtori till nytta för såväl kunderna, handledarna som våra Valtorianställda. Genom denna förändring säkerställer vi att de stora målen ska lyckas förbättra produktiviteten, verkställa den nya servicestrategin samt arbeta med målbilden för statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster", säger verkställande direktör Marja Rantala.
Tilläggsuppgifter
verkställande direktör Marja Rantala, tfn +358 295 505 450
https://valtori.fi/medialle