Branschoberoende ICT-tjänster för statsförvaltningens organisationer
Vi producerar grundläggande datatekniktjänster för hela statsförvaltningen. Våra kunder får säkra och kostnadseffektiva ICT-tjänster samt de enheter och system som behövs. Tack vare våra tjänster kan anställda inom statsförvaltningen utföra sitt arbete, även i exceptionella situationer.
En del av serviceproduktionen gör vi själva och en del skaffar vi av samarbetspartnerna. Tjänsterna produceras i två olika miljöer: statsförvaltningens gemensamma nätverk och säkerhetsnätet som används av säkerhetsmyndigheterna.
Mångsidiga IT-tjänster
I enlighet med vår servicestrategi har tjänsterna delats in i serviceportföljområden där liknande tjänster har sammanställts enligt kundernas behov:
- Personliga ICT-tjänster
- Stödtjänster för användningen
- Organisationens ICT-tjänster
- ICT-bakgrundstjänster
- Informationssäkerhetstjänster.
Vårt utbud av tjänster är omfattande. Vi ansvarar för mer än 100 000 arbetsstationer och 12 000 servrar, vilket berättar om omfattningen av vår verksamhet.
Bekanta dig med våra tjänster:
Valtoris tjänsteutbud är uppdelat in i serviceportföljområden.
Personliga ICT-tjänster
- Arbetssationstjänster
- Mobila enhetstjänster
- Kommunikationstekniska tjänster
Stödtjänster för användningen
- Användarstödstjänster
Organisationens ICT-tjänster
- Identitets- och åtkomshanteringstjänster
- Nätkommunikationstjänster
- Licens- och testtjänster
- Expertplattformstjänster
- Verksamhetsområdestjänster
ICT-bakgrundstjänster
- Maskinhalls- och kapacitetstjänster
- Datakommunikationstjänster
- Integrationstjänster
Informationssäkerhetstjänster
- Dator- och serverskyddstjänster
- Övervakningstjänster
- Informationssäkerhetstjänster för servicemiljön
- Informationssäkerhetstjänster för webben
- Informationssäkerhetstjänster för molnen
Personliga ICT-tjänster
Möjliggör säkra och effektiva ICT-tjänster samt enheter och system som behövs i det dagliga arbetet inom staten, såsom datorer, mobila enheter och kommunikationsapplikationer. Våra tjänster gör det möjligt för kunder att arbeta i miljöer med olika säkerhetsnivåer, både på kontoret och på distans.
Stödtjänster för användningen
Stödjer statligt anställda vid användning av gemensamma ICT-tjänster och vid störningar, smidigt via tjänsteportaler och telefon på alla säkerhetsnivåer. Vi förbättrar kundupplevelsen och kostnadseffektiviteten genom att utnyttja moderna teknologier i hanteringen av supportärenden.
Organisationens ICT-tjänster
Erbjuder statliga organisationer kostnadseffektiva grundläggande ICT-tjänster, såsom lösningar för identitets- och åtkomsthantering, verksamhetsområdestjänster, nätkommunikationstjänster, licenser samt expertplattformstjänster. Våra tjänster gör det möjligt för kunder att fokusera på sin kärnverksamhet med hänsyn till olika säkerhetsnivåer.
ICT-bakgrundstjänster
Stödjer gemensamma statliga ICT-tjänster genom att producera, underhålla och skydda datacenter- och kapacitetstjänster, nätverkstjänster samt integrations- och databastjänster. På denna grund kan våra kunder bygga sin verksamhet och leverera sina tjänster digitalt.
Informationssäkerhetstjänster
Skyddar heltäckande statliga organisationers slutenheter, servrar och nätverkskommunikation. Insamling av loggdata och centraliserad övervakning säkerställer tryggt arbete dygnet runt inom statsförvaltningen. Vi har byggt våra säkerhetstjänster enligt de högsta säkerhetsstandarderna så att våra kunder kan fokusera på sin kärnverksamhet.
Portföljområdenas färdplaner
De nya färdplanerna för portföljområdena samlar utvecklingsobjekt inom portföljområdena i en översikt. Syftet med färdplanen är att säkerställa att strategin genomförs inom portföljområdet. Förutom tjänstespecifika utvecklingsobjekt behandlar färdplanen även utvecklingsbehov mellan tjänster och mellan tjänsteområden inom portföljområdet.
Färdplanerna används internt för styrning av tjänstehantering och tjänsteutveckling samt i intressentgrupper tillsammans med kunder. Våra kunder kan granska portföljområdenas färdplaner i Valtoris kundarbetsyta.
Vår kund: när du vill ha mer information om tjänsterna och hur de tas i bruk ska du kontakta din egen kundrelation- eller kundservicechef. Mer information om tjänsterna finns i Valtoris kundarbetsyta och i Kundarbetsytan Joiku.
Tjänsterna utvecklas kontinuerligt
Genom utvecklingen säkerställs att man i en verksamhets- och teknologimiljö som ständigt förändras kan producera tjänster som motsvarar kundernas behov. Utvecklingen gäller tjänster, kundrelationer och intern verksamhet.