Skip to Content

Vuosi 2021: Valtorin palvelujen käyttö laajeni edelleen digitalisaation myötä

Julkaisuajankohta 29.3.2022 11.00
Tiedote
Tilinpäätös.

Tilinpäätös Valtorin kahdeksannesta toimintavuodesta on valmistunut. Asiakaskokemus nostettiin uuden strategian myötä toiminnan tärkeimmäksi tavoitteeksi.

Vuosi 2021 oli Valtorin kahdeksas toimintavuosi. Palvelujen käyttö laajeni edelleen digitalisaation myötä. Tämän myötä myös Valtorin toiminta kasvoi, mutta kuitenkin aiempiin vuosiin verrattuna selvästi maltillisemmin.

Asiakaskokemus toiminnan ja strategian tärkeimpänä tavoitteena

Vuoden aikana uudistetun strategian painopistealueiksi valittiin tyytyväinen asiakas, erinomainen toimintakyky, merkityksellinen työ ja kustannustehokas toiminta. Asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden kehittäminen on näistä tavoitteista ensisijainen, jota muut tukevat. 

Kohti tätä tavoitetta pyritään panostamalla asiakaslähtöisyyden ja -ymmärryksen kehittämiseen sekä toimeenpanokykymme parantamiseen. Näin kyetään aiempaa paremmin tuottamaan asiakkaiden tarpeita vastaavia palvelukokonaisuuksia. Strategiaa tukemaan aloitettiin organisaation ja toimintatapojen merkittävän uudistamisen suunnittelu.

Valtionhallinnon toiminnan jatkuvuuden varmistaminen

Valtorin toiminnan tärkein painopiste oli, ja tulee jatkossakin olemaan, asiakasorganisaatioiden toiminnan jatkuvuuden varmistaminen. 

Tässä tavoitteessa onnistuttiin niin palveluiden häiriöttömän toimintaan panostamalla kuin erilaisiin tietoturvauhkiin reagoimalla.

Vuosi mittareiden valossa

Sekä suuntaa antavan Pulssi-kyselyn että laajan VMBaro-kyselyn mukaan Valtorin henkilöstötyytyväisyys pysyi hyvällä tasolla. 

Aiempina vuosina jatkunut henkilömäärän kasvu pysähtyi. Henkilömäärä oli käytännössä sama kuin edellisvuonna, vaikka Valtorin toiminnan laajuutta kuvaavat kokonaiskustannukset kasvoivat. Tämän voi todeta indikoivan toiminnan ja toimintatapojen tehostumista.

Asiakastyytyväisyysmittauksen tulosten valossa Valtorin asiakastyytyväisyys ei ole tavoitetasolla. Tämän korjaaminen onkin nostettu tulevien vuosien tärkeimmäksi tavoitteeksi. 

Avainlukuja vuodesta 2021 

  • Asiakkaiden palvelukokemus: 9,4 asteikolla 1–10
  • Asiakastyytyväisyys Valtorin toimintaan: 2,6 asteikolla 1–5
  • Henkilöstötyytyväisyys: 3,68 asteikolla 1–5
  • Henkilöstö: 1 419
  • Toiminnan kokonaiskustannukset (1000 eur): 406 464
  • Työasemien lukumäärä: 95 500
  • Laajat häiriötilanteet: 3,9 kpl / kk (2020: 3,7 ja 2019: 7,1)
  • Tukipyyntöjen ratkaisuaika: 1,8 pvä (2020: 2,4 ja 2019: 2,6)

Nostoja vuodesta 2021 

  • Toimitusjohtajana aloitti DI Tero Latvakangas.
  • Strategia uudistettiin. Painopisteeksi valittiin asiakaskokemuksen kehittäminen.
  • Aloitettiin strategiaa tukevan organisaatiouudistuksen suunnittelu ja toteutus. 
  • Valtorin Muutosohjelma keskittyi ensimmäisenä toteutusvuonnaan asiakasyhteistyöhön, kustannustehokkuuteen ja toiminnan tavoitteellisuuteen.
  • Valtorin asiakasneuvottelukunta uudistui. Tavoitteena oli lisätä asiakasohjauksen vaikuttavuutta. 
  • Keväällä valtionhallinnon etäkäyttöpalvelussa havaittiin haavoittuvuus. Selvitysten mukaan sitä ei kuitenkaan oltu käytetty hyväksi valtionhallinnon IT-ympäristössä. 
  • Vuoden merkittävin häiriö tapahtui heinäkuussa kaivinkoneen katkaistua valokuituyhteyden. Tilanteen jälkeen varmistettiin varayhteydet sovitulle tasolle ja korjattiin yhdessä toimittajan kanssa prosessissa havaitut puutteet.
  • Asiakastuessa otettiin käyttöön chatbot ja puhelunvälityksessä Puhebotti. 
  • Kolmas Valtori Akatemia tuli päätökseen. Se tarjosi jälleen kerran uran alkuvaiheessa oleville nuorille mahdollisuuden ammatilliseen kehittymiseen. 

Tutustu Valtorin tilinpäätökseen 2021 (pdf)

Lisätietoja

More information on Valtori

Take a closer look at our operations.

Subscribe to publications

Subscribe to Valtori’s news and blogs via your email.

Back to top