Valtoris år 2024: Satsningar på strategihelheten och utvecklingen av interna verksamhetsmodeller

Utgivningsdatum 5.3.2025 14.54 | Publicerad på svenska 22.7.2025 kl. 13.49
Typ:Pressmeddelande

Valtoris verksamhet och ekonomiska situation genomfördes 2024 i huvudsak enligt planen. Omsättningen fortsatte att öka något och kostnadstäckningen förverkligades utmärkt.

Satsningar på strategihelheten

Valtoris strategiska insatsområden: nöjda kunder, utmärkt funktionsförmåga, betydelsefullt arbete och kostnadseffektiv verksamhet förblev oförändrade. Genomförandeprogrammet för servicestrategin har i huvudsak framskridit som planerat och fortsätter även under de kommande åren. Valtoris mål är en kontinuerlig strategiprocess som enligt serviceportföljens mål säkerställer en effektiv hantering, kundstyrning och utveckling av tjänsteutbudet enligt de strategiska målen. 

Utöver arbetet med servicestrategin pågår också beredningen av partnerstrategin samt kompetens- och personalstrategin. I strategiprocessen sörjer man för en omfattande delaktighet för kunderna och personalen. 

I slutet av 2024 inledde Valtori på beställning av finansministeriet ett program för målbilden 2030 för statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster. Resultaten av programmet som Valtori ansvarar för blir klara i början av 2026. I arbetet med Målbild 2030 utreds vilka krav och behov kunderna ställer på gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster i framtiden.

Valo-programmet för utveckling av Valtoris interna verksamhetsmodeller som inleddes sommaren 2023 fortsatte till november 2024. Valo-programmet uppnådde de centrala målen och utgjorde en bra grund för den reform av Valtoris verksamhetsmodeller och organisering som inleddes i slutet av året.

Produktivitetsprojektet effektiviserar statens ICT- och digitaliseringstjänster

Valtoris produktivitetsprojekt inleddes i början av 2024 och fortsätter fram till 2027. Produktivitetsprojektet stöder statsförvaltningens produktivitetsprogram genom att effektivisera statens gemensamma ICT- och digitaliseringstjänster. Det totala målet för besparingarna är 50 miljoner euro och jämförelseåret är 2023. Man uppnådde sparmålet på 5 miljoner euro för 2024.

Säkerställandet av verksamhetens kontinuitet kärnan av Valtoris verksamhet

Uppfyllandet av säkerhetskraven och säkerställandet av verksamhetens kontinuitet fortsatte som bestående principer för Valtoris verksamhet. Verksamhetsmiljön påverkades av den fortsatta skärpta cyberhotsituationen samt beredskapsåtgärderna. 

Störningsfrihet i tjänsterna är ett av Valtoris viktigaste mål. Antalet omfattande incidenter var på samma nivå som året innan, men lösningstiderna ökade jämfört med fjolåret. I anslutning till förändringar i verksamhetsmiljön måste man även i fortsättningen förbereda sig på betydande störningssituationer och utveckla återhämtningen från och informationen om störningarna. 

Kund- och personalnöjdheten på en god nivå

Kundorienteringen har huvudsakligen förverkligats vid Valtori i enlighet med målen och resultaten av kundnöjdhetsmätningarna är på en god nivå för såväl beslutsfattarna och ICT-kontaktpersonerna (3,8/5) och slutanvändarna (4,2/5). Kundnöjdheten med Valtoris serviceutveckling och framgång i projekten låg på föregående års nivå och dessa är centrala utvecklingsobjekt även i fortsättningen.   

Personalnöjdheten bibehölls på en god nivå vid Valtori, även om en omorganisering av verksamheten inleddes i slutet av året och samarbetsförhandlingar inleddes i anslutning till dem.   

Vid Valtori är hållbarhet en del av strategin och gemensamma värderingar. Man strävar efter att beakta främjandet av hållbar utveckling i beslutsfattandet, utvecklingen av tjänster, ekonomin och personalledningen, det vill säga vardagens beslut.

Nyckeltal från 2024

  • Användarnas nöjdhet med Valtoris tjänster: 4,2 (skala 1–5)
  • Beslutsfattarnas och kontaktpersonernas nöjdhet med Valtoris tjänster: 3,8 (skala 1–5)
  • Personalens arbetstillfredsställelse: 3,7 (skala 1–5)
  • Antal anställda: 1651
  • Verksamhetens totala kostnader (miljoner euro): 481
  • Antal arbetsstationer: 117 200
  • Omfattande störningssituationer: 3,0 st./mån. (2023: 3,0, 2022: 4,1, 2021: 3,9, 2020: 3,7 och 2019: 7,1)

Viktiga händelser 2024

  • Valtoris omsättning fortsatte att öka något.
  • Genomförandeprogrammet för servicestrategin har i huvudsak framskridit som planerat och fortsätter fortfarande.
  • I slutet av 2024 inledde Valtori på beställning av finansministeriet programmet Målbild 2030 för statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster.
  • Valo-programmet för utveckling av Valtoris interna verksamhetsmodeller som inleddes sommaren 2023 fortsatte till november 2024.
  • Valtoris produktivitetsprojekt inleddes i början av 2024 och fortsätter fram till 2027. 
  • Uppfyllandet av säkerhetskraven och säkerställandet av verksamhetens kontinuitet fortsatte som bestående principer för Valtoris verksamhet. Verksamhetsmiljön påverkades av den fortsatta skärpta cyberhotsituationen samt beredskapsåtgärderna.
  • Störningsfrihet i tjänsterna är ett av Valtoris viktigaste mål. Antalet omfattande incidenter var på samma nivå som året innan, men lösningstiderna ökade jämfört med fjolåret.
  • Kundorienteringen har huvudsakligen förverkligats vid Valtori i enlighet med målen och resultaten av kundnöjdhetsmätningarna är på en god nivå för såväl beslutsfattarna och ICT-kontaktpersonerna och slutanvändarna.

Bekanta dig med Valtoris bokslut 2024 (pdf) (på finska)

Mer information:
Marja Rantala, verkställande direktör, [email protected] 
Hanna Kuikka, ekonomidirektör, [email protected]

More information on Valtori

Take a closer look at our operations.

Subscribe to publications

Subscribe to Valtori’s news and blogs via your email.