Kort om år 2023
Vid upphandlingar tar vi i beaktande leverantörers verksamhetssätt och ansvarsfullhet inom hållbar utveckling
Under 2023 hände bland annat följande:
- Vi gjorde en stor del av konkurrensutsättningarna via Hansels ramavtal och dynamiska upphandlingssystem. I dem har Hansel redan beaktat miljöansvaret och/eller det sociala ansvaret vid valet av leverantörer till arrangemangen.
- I Valtoris egna konkurrensutsättningar beaktar vi olika ansvarskrav alltid när detta är möjligt, oavsett om konkurrensutsättningarna är stora eller små.
- Vi utökade behandlingen av ansvarskraven i marknadskartläggningarna och de tekniska dialogerna.
Läs mer: Valtoris ansvarsrapport 2023: Vi beaktar ansvarsfullhet vid upphandlingar
Vi tar hand om ICT-utrustning och -komponenter i enlighet med hållbar utveckling
Under 2023 hände bland annat följande:
- Vi vidareutvecklade anvisningarna för självständig idrifttagning av Valtti-terminaler och startade verksamheten vid en terminalbytesklinik. Vi utvidgade Terminaltjänsten Valttis mellanlagringsmöjlighet även till Valtti Moduuli-kunderna.
- Vi inledde leveranserna på rullburar utan produktförpackningar. På så sätt kan vi leverera enheterna till kunden i en låda och det behövs betydligt mindre mängder förpackningsmaterial.
- Vi gjorde behovskartläggningar för multifunktionsenheter och skrivare i samband med livscykelbyten. På så sätt kan vi rekommendera kunderna utrustning som bäst lämpar sig för deras behov.
Läs mer: Valtoris ansvarsrapport 2023: Vi sköter ICT-utrustningens livscykelhantering
Vi sänker kostnaderna genom att satsa på automatisering
Under 2023 hände bland annat följande:
- Vi inledde Valtoris interna pilotanvändning av dataplattformen. På dataplattformen kommer vi att erbjuda tidsenlig grundläggande rapportering med automatiska uppdateringar till kunderna inom Tori-tjänsterna.
- Vi utvidgade avsevärt den kundspecifika användningen av Rådgivningsbotten Valpuri i Serviceportalen TOP.
- Vi fortsatte det systematiska arbetet för att automatisera hanteringen av inköpsfakturor och faktureringen. Automatiserade faktureringsprocesser sparar arbetstid för Valtorianställda och ger samtidigt kostnadsbesparingar.
Läs mer: Valtoris ansvarsrapport 2023: Vi förbättrar kostnadseffektiviteten genom automatisering
Vi gör det smidigare för kunden att sköta ärenden via digitala kanaler
Under 2023 hände bland annat följande:
- Vi utvecklade Serviceportalen TOP bland annat genom att genomföra en leverantörsintegration i utrustningsbeställningar, förnya produktkatalogens funktioner, sammanslå blanketter och ta i bruk en CX-mätning som möjliggör fortlöpande insamling av respons.
- Vi gjorde en intern utredning om nuläget i våra servicekanaler för den fortsatta utvecklingen av dem.
Läs mer: Valtoris ansvarsrapport 2023: Vi gör ärendehanteringen på digitala kanaler smidigare
Vi säkerställer kontinuiteten i Valtoris verksamhet i alla säkerhetssituationer
Under 2023 hände bland annat följande:
- Vi fortsatte att produktifiera informationssäkerhetstjänsterna och att utveckla övervaknings- och observationsförmågan.
- Vi uppdaterade Valtoris beredskapspolicy och deltog i flera övningar, planeringsmöten och arbetsgrupper tillsammans med andra säkerhetsmyndigheter och aktörer inom statsförvaltningen.
- Vi fortsatte den formbundna verksamhetsmodellen för verifiering av informationssäkerheten i anslutning till processen för ibruktagning av tjänsterna.
Läs mer: Valtoris ansvarsrapport 2023: Vi säkerställer verksamhetens kontinuitet
Ekologiskt ansvar
Under 2023 hände bland annat följande:
- Vi upprätthöll lokaleffektiviteten. Vi lämnade två verksamhetsställen, minskade antalet kvadratmetrar vid ett verksamhetsställe och på två orter flyttade vi in i statens gemensamma arbetsmiljöer.
- Vi fortsatte att i betydande utsträckning arbeta på distans. Vi fäste större uppmärksamhet än tidigare vid användningen av den egna bilen för tjänsteresor. Vi utredde möjligheterna att erbjuda cykel som anställningsförmån till vår personal.
- Vi utredde laddmöjligheterna för hybrid- och elbilar och lade upp en intern plan för en bra ordningsföljd för byggandet av laddnätverket vid Valtoris verksamhetsställen.
Läs mer: Valtoris ansvarsrapport 2023: Ekologiskt ansvar
Ekonomiskt ansvar
Under 2023 hände bland annat följande:
- Kostnadseffektiviteten förbättrades. Verksamhetens kostnadsmotsvarighet var utmärkt och verksamhetens produktivitet och lönsamhet utvecklades i positiv riktning. Enhetspriserna för standardtjänster sjönk.
- Resandet ökade 2023 i och med att coronapandemin avtog, vilket naturligtvis också syntes som kostnader och ramarna som fastställts för året överskreds. Jämfört med 2019 (före coronapandemin) har resandet dock minskat.
Läs mer: Valtoris ansvarsrapport 2023: Ekonomiskt ansvar
Socialt ansvar
Under 2023 hände bland annat följande:
- Vi tog fram ledningsprinciperna tillsammans med cheferna. De bidrar till framgångar i chefs- och ledningsarbetet och styr ledarskapet i rätt riktning. En högklassig ledning som håller jämn kvalitet stärker en god personalupplevelse.
- Vi tog fram en ny jämställdhets- och likabehandlingsplan som stöder både Valtoris utveckling och utvecklingen av en jämställd, jämlik och mångformig arbetsgemenskap.
- Vi ökade möjligheterna att påverka och delta samt transparensen i utvecklingen av gemensamma frågor. Vi utnyttjade plattformen Howspace bland annat i arbetet med servicestrategin och utvecklingen av Valtoris interna verksamhetsmodeller.
I sammanfattningen får du en snabb översikt över våra viktigaste ansvarsgärningar under 2023. Du kan läsa vår ansvarsrapport i sin helhet via navigeringen.