Skip to Content

Valtorin ICT-muuttopalvelu toimii myös poikkeusoloissa

Julkaisuajankohta 9.4.2020 14.49
Tiedote
Tietokone, näppäimistö ja kahvikuppi.

Valtori mahdollistaa asiakkaille siirtymisen uuteen monitilaympäristöön myös koronaepidemian aikana.

Valtionhallinnon ICT-muuttojen koordinoinnista ja toteutuksesta vastaa Valtorin ICT-muuttopalvelu. Valtori koordinoi muun muassa ICT-muutot uusiin tiloihin, ICT-laitteiden hallitun purkamisen ja SER-kierrätyksen sekä laitteiden siirrot toimipisteestä toiseen. Suunnittelu uuteen monitilaympäristöön siirtymisestä aloitetaan asiakkaan kanssa hyvissä ajoin.

Kaiken taustalla toimii valtiovarainministeriön (VM) strategiaan pohjautuva päätös mahdollistaa valtionhallinnon henkilöstölle monitilaympäristössä työskenteleminen. Strategian toimeenpanoa toteuttaa Senaatti-kiinteistöt, joka luo uudet työympäristöt valtionhallinnon organisaatioille. Kun toimitilat on saatu valmiiksi, Valtori toteuttaa ICT-muutot. Tiivistä yhteistyötä tehdään niin asiakkaan kuin Senaatti-kiinteistönkin kanssa.

Turvallisesti uuteen monitilaympäristöön

ICT-muuttopalvelussa koordinointia hoitaa kuuden hengen tiimi, joka tekee yhteistyötä Valtorin muiden palveluiden, kuten tietoliikenne-, alue-, AV-, tulostus- ja elinkaaripalveluiden kanssa. Yhteistyö toimii hyvin.

”Mahdollistamme asiakkaille siirtymisen uuteen monitilaympäristöön myös koronaepidemian aikana. Tiloissa työskennellessä huomioidaan turvaetäisyydet ja eri palveluiden asiantuntijoiden työskentelyä porrastetaan”, kertoo IT-koordinaattori Risto Leskinen.

”Vaikka elämmekin poikkeusoloissa, niin Valtorin ICT-muuttopalvelu toimii. Teemme työtä turvallisuusnäkökulma edellä”, jatkaa IT-koordinaattori Jari Huhtamäki.

”Kun Uudenmaan rajat pistettiin kiinni, päätettiin, ettei suojelunäkökulmasta katsoen lähetetä pääkaupunkiseudulta asentajia työtehtäviin Uudenmaan ulkopuolelle. Suoritettavat tehtävät hoidetaan mahdollisuuksien mukaisesti paikallisin voimin”, IT-koordinaattori Niko Takoja kommentoi.

Organisaatioiden henkilöstömäärät vaihtelevat muutaman henkilön muutoista jopa useiden satojen henkilöiden muuttoihin. Tämä vaikuttaa luonnollisesti muuttoaikataulun suunnitteluun ja toteutukseen.

Viimeisin ICT-muutto toteutettiin maalis-huhtikuun vaihteessa Tietosuojavaltuutetun toimistolle. Toimistosta kerrotaan, että koronakriisin aikana tehty muutto sujui hyvin, samoin yhteistyö Valtorin ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

Tiimi, joka koordinoi ICT-muuttoja Valtorissa: Jari Huhtamäki (vas.), Miikka Hietamies, Kari Matilainen, Risto Leskinen, Sirpa Kahela ja Niko Takoja. (Kuva: Valtori)

ICT-muuttopalvelu koordinoi seuraavia palveluita:

  • Tietoliikenne: Toimipisteen ulkoiset ja sisäiset tietoliikenneyhteydet
  • Aluepalvelut: Muuttoon liittyvät lähitukityöt
  • Tulostus ja viestintäteknologia: Monitoimilaitteet ja videoneuvottelut
  • Toimipisteen erikoistilat: AV-teknologia, auditoriot ja istuntosalit, asiakas- ja itsepalvelupisteet
  • Muut: Purku ja koordinointi samanaikaisten hankkeiden kanssa (esim. uusien palvelujen käyttöönotot)

Lisätietoja

Tuotepäällikkö Antti Närhinsalo
antti.narhinsalo(a)valtori.fi

ICT-muuttopalvelu Paikkariippumaton työ Timantti

More information on Valtori

Take a closer look at our operations.

Subscribe to publications

Subscribe to Valtori’s news and blogs via your email.

Back to top