Valtion verkkopalvelu Reittiä tuotetaan fiksummin automatisaatiolla

24.8.2020 12.21
Tiedote
Bittiavaruus.

Automatisaatiolla ja toiminnan tehostamisella on parannettu Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin Lähireitti-palvelun laatua ja kustannustehokkuutta merkittävästi.

Lähireitti on valtiolla käytettävä LAN- ja WLAN-verkot tuottava kokonaisuus. Lähireitti mahdollistaa työskentelyn joustavasti missä tahansa valtionhallinnon toimipisteessä, jossa Reitti-verkko on saatavilla. Verkot on suunniteltu toimimaan saumattomasti Valtorin muiden palveluiden kanssa.
Palvelun viankorjauksessa on nyt päästy merkittävästi lyhyempiin vasteaikoihin ja korjaustyöt ovat yleensä jo käynnissä ennen asiakkaan ilmoituksia.

”Vasteaikojen lyheneminen on ryhmässä muodostettujen LEAN-periaatteiden mukaisten päivystyskäytäntöjen ansiota. Asiantuntijoidemme työaikaa on saatu ohjattua aiempaa enemmän asiakkaalle lisäarvoa tuovaan tekemiseen”, kertoo ryhmäpäällikkö Olli-Pekka Männistö Valtorin Tuotanto-yksiköstä.

Lisäksi esimerkiksi verkossa tehtäviä tarkastuksia on automatisoitu ja myös tehtävät korjaukset on saatu pääosin automatisoitua.

Lähireitin asiakashintoja pystytään nyt laskemaan

Lähireittiä käyttävien toimipisteiden määrä on kaksinkertaistunut tammikuusta 2019 elokuuhun 2020. Kuitenkaan palvelutuotantoon käytetty henkilötyöaika ei ole kasvanut juuri lainkaan.
”Toiminnan tehostumisen ansiosta Lähireitin asiakashintoja tullaan laskemaan 10 % syyskuun alusta alkaen. Uskallan sanoa, että kahden vuoden sisällä toiminnassamme on tapahtunut suoranainen harppaus parempaan”, Männistö arvioi.

Valtorin toiminnan tavoitteena on tuoda säästöjä ja toiminnan sujuvuutta valtiolle yhdenmukaisten palveluiden avulla. Asiakashinnan lasku parantaa edelleen Valtorin TORI-liiketoiminnan tietoliikennepalveluiden kustannustasoa suhteessa yksityiseen sektoriin. Valtorin kustannustaso todettiin valtiovarainministeriön tilaamassa Deloitten toteuttamassa arvioinnissa jo keväällä yksityistä sektoria edullisemmaksi.

Häiriöihin liittyvien tukipyyntöjen käsittely on tehostunut merkittävästi

Automatisoinnin ja ryhmän toiminnan tehostumisen ansiosta asiakastyytyväisyyttä on saatu nostettua ja palvelupyyntöjen läpimenoajat ovat lyhentyneet merkittävästi. Häiriöihin liittyvien tukipyyntöjen käsittelyajat ovat laskeneet viime vuodesta yli 60 %. Palvelupyyntöjen käsittelyajat ovat laskeneet 65 % toiminnan tehostumisen seurauksena.

Loppukäyttäjille tehtävän kohtaamiskyselyn tulokset ovat olleet kiitettävällä tasolla, yli 9 (asteikolla 1–10) viimeisten vuosien aikana. Kohtaamiskyselyn avulla mitataan asiakkaiden tyytyväisyyttä Valtorin palveluihin.

Lisätietoja

Ryhmäpäällikkö Olli-Pekka Männistö, puh. 0295 50 4211, olli-pekka.mannisto(a)valtori.fi

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa valtionhallinnon toimialariippumattomat ict-palvelut sekä korkean varautumisen ja turvallisuuden vaatimukset täyttäviä tieto- ja viestintäteknisiä palveluja. Palveluita tuotetaan asiakkaiden kanssa tehtyjen sopimuksien pohjalta.