Poliisin lupapalveluita mukaan Kansalaisen asiointitilille
Poliisi on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin. Joulukuun alusta alkaen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa on voinut laittaa vireille passi- ja henkilökorttihakemuksia.
Passiasian hoitaminen on nyt mahdollista poliisin asiointipalvelussa jopa kokonaan ilman asiointia poliisilaitoksella, jos tietyt ehdot täyttyvät. Henkilökortin hakemiseen kuuluu aina käynti poliisin lupapalvelupisteessä. Asiointiin liittyvät mahdolliset täydennyspyyntöviestit liikkuvat tietoturvallisesti poliisilta kansalaiselle Kansalaisen asiointitilin kautta.
Palveluun osoitteesta poliisi.fi
Poliisin sähköiseen asiointipalveluun pääsee sivulta poliisi.fi, josta löytyvät myös tarkemmat asiointiohjeet.
”Poliisi kehittää lupapalveluitaan nopeuttaakseen ja helpottaakseen asiointia. Vuoden 2016 loppuun mennessä suurin osa lupa-asioista on verkkoasioinnin piirissä vähintään vireillepanon osalta”, kertoo Poliisihallituksen lupahallintopäällikkö Minna Gråsten.
Kansalaisen asiointitili on Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin tuottama tietoturvallinen, kaksisuuntainen, paperipostin korvaava sähköinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Palvelun kautta voi vastaanottaa esim. viranomaisten päätöksiä ja tiedoksiantoja ja lähettää täydennyksiä ja lisätietoja omaan käsittelyssä olevaan asiaan.
Lisätietoja
Poliisin lupapalveluista:
Poliisihallitus, poliisitoimintayksikko.poliisihallitus[at]poliisi.fi
Kansalaisen asiointitilistä:
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori,
asiointititli[at]valtori.fi