Skip to Content

Poliisin lupapalveluita mukaan Kansalaisen asiointitilille

Government ICT Centre Valtori
Julkaisuajankohta 4.12.2014 13.30
Uutinen

Poliisi on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin. Joulukuun alusta alkaen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa on voinut laittaa vireille passi- ja henkilökorttihakemuksia.  

Passiasian hoitaminen on nyt mahdollista poliisin asiointipalvelussa jopa kokonaan ilman asiointia poliisilaitoksella, jos tietyt ehdot täyttyvät. Henkilökortin hakemiseen kuuluu aina käynti poliisin lupapalvelupisteessä. Asiointiin liittyvät mahdolliset täydennyspyyntöviestit liikkuvat tietoturvallisesti poliisilta kansalaiselle Kansalaisen asiointitilin kautta.

Palveluun osoitteesta poliisi.fi

Poliisin sähköiseen asiointipalveluun pääsee sivulta poliisi.fi, josta löytyvät myös tarkemmat asiointiohjeet.

”Poliisi kehittää lupapalveluitaan nopeuttaakseen ja helpottaakseen asiointia. Vuoden 2016 loppuun mennessä suurin osa lupa-asioista on verkkoasioinnin piirissä vähintään vireillepanon osalta”, kertoo Poliisihallituksen lupahallintopäällikkö Minna Gråsten.

Kansalaisen asiointitili on Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin tuottama tietoturvallinen, kaksisuuntainen, paperipostin korvaava sähköinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Palvelun kautta voi vastaanottaa esim. viranomaisten päätöksiä ja tiedoksiantoja ja lähettää täydennyksiä ja lisätietoja omaan käsittelyssä olevaan asiaan.

Lisätietoja

Poliisin lupapalveluista:
Poliisihallitus, poliisitoimintayksikko.poliisihallitus[at]poliisi.fi

Kansalaisen asiointitilistä:
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori,
asiointititli[at]valtori.fi

More information on Valtori

Take a closer look at our operations.

Subscribe to publications

Subscribe to Valtori’s news and blogs via your email.

Back to top