Käyttö- ja tietoliikennepalveluihin lukeutuu konesali- ja kapasiteettipalvelut, tietoliikennepalvelut ja integraatiopalvelut. Ne ovat välttämättömiä taustapalveluja, vaikka eivät yksittäiselle käyttäjälle näykään samaan tapaan kuin esimerkiksi työasema tai sähköpostiohjelma. 

Valtorista asiakkaamme voivat hankkia:

Konesali- ja kapasiteettipalveluja

  • Asiakas saa tietojärjestelmiensä käyttöön tilat, laitteet, varusohjelmistot, perusinfran ja palvelimien valvonta- ja hallintapalvelut sekä palvelimien tukipalvelut. Myös käyttöjärjestelmälisenssit, tietoliikenne-, palomuuri- ja sisäiset nimipalvelut sekä tallennus- ja varmistusratkaisut kuuluvat kokonaisuuteen.
  • Palveluissa toteutetaan valtion konesali- ja kapasiteettipalvelustrategiaa. Sen yksi tavoite on vähentää konesalien määrää ja niiden kustannuksia valtionhallinnon tasolla. Pilvipalvelut mahdollistavat kapasiteettien joustavan, skaalautuvan ja kustannustehokkaan käytön. 
  • Yleisimmin käytössä olevat palvelut ovat Valtorin kapasiteetti Vaka-Valtori -palveluja. Niistä osa tuotetaan Suomesta, osa ETA-alueelta. Lisäksi Pilvikapasiteetti Vaka-pilvi tarjoaa kapasiteettia julkisista pilvipalveluista.

Tietoliikennepalveluja

  • Sujuva ja turvallinen työskentely sekä toimistolla että etänä on mahdollista yhteisen runkoverkon, liityntäverkon ja etäyhteyden avulla.
  • Laajasti asiakkaiden käytössä oleva Valtion yhteinen runkoverkko VY-verkko liittää organisaatiot internetiin, toisiinsa ja sidosryhmiin luotettavasti ja turvallisesti. Myös Toimipisteen tietoliikennepalvelu Reitti on monella asiakkaalla käytössä. Sen avulla asiakkaan toimipisteet liitetään sisäisiin ja ulkoisiin verkkopalveluihin sekä organisaation ja vierailijoiden päätelaitteet yhdistetään langalliseen ja langattomaan lähiverkkoon.
  • Etätyöskentely on valtiolla arkipäivää. Etäyhteyspalvelu Kauko mahdollistaa sisäverkon palvelujen turvallisen käytön missä tahansa internet-yhteyden kautta. 

Integraatiopalveluja

  • Sujuvaa sanoman- ja tiedostonsiirtoa sovellusten välillä eri menetelmillä. Integraatiopalvelujen avulla hoituvat myös välitettävän aineiston validointi, virusskannaus ja sanomamuunnokset. 
  • Yleisimmin käytössä oleva integraatiopalvelu on nimeltään Yhteinen integraatioalusta VIA. Se on keskitetty sanomanvälityspalvelu, jonka avulla valtion organisaatiot voivat vähentää tietojärjestelmien välisten yhteyksien määrää ja helpottaa niiden valvontaa. VIA on sähköisen asioinnin keskeinen komponentti.

Lue ajankohtaista Käyttö- ja tietoliikennepalveluista

Läppärin takana istuu vaaleansinisessä paidassa mies. Hänestä näkyy vain ylävartalo ja kädet. Toinen käsi on näppäimistöllä ja toinen avoimena ylöspäin. Avoimessa kädessä mies kannattelee graafia, johon on rakennettu pilven ympärille, mitä pilvipalvelu sisältää.

Turvaa pilvestä – uusilla tietoturvapalveluilla sujuvuutta päätetyöskentelyyn

Valtorin Tori-palvelujen valikoima on täydentynyt uusilla tietoturvapalveluilla. Verkkosuoja WAAP, Pilviturva ZTNA ja Mobiilisuoja Pilvi suojaavat käyttäjän laitteita eri tasoisilta uhilta sekä reaaliaikaisesti että proaktiivisesti. 

Lue lisää

Valtionhallinnon runkoverkkopalvelun hinta laskenut vuoden 2024 alussa

Valtionhallinnon runkoverkkopalvelun eli VY-verkon uudistusprojekti saatiin päätökseen marraskuussa 2022. Marraskuussa 2023 saatiin viimeiset isot päivitykset asennettua. Kiitokset asiakkaille testauksista! 

Lue lisää

40 000 etätyöläisen arki sujuvoitui uudistetun Kauko-palvelun myötä

Uudistimme valtion yhteisen etäyhteyspalvelu Kaukon pari vuotta sitten. Uusi arkkitehtuuri ja tekninen ratkaisu mahdollistivat huoltotöiden tekemisen ilman palvelukatkoja ja toivat vakautta palvelun toimintaan.

Lue lisää

Virtuaalisesta toimintaympäristöstä visioitu jo 40 vuotta sitten

Ennen kuin valtiot alkoivat puhua vakavissaan kyberavaruudesta, oli termi tuttu lähinnä William Gibsonin romaanista Neuromancer.

Lue lisää

Etualalla istuu mies läppäri sylissään.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – onnistuneen intraprojektin työkalut 

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) otti käyttöönsä Valtorin tarjoaman Sivi-palvelun, eli sisäisen viestinnän julkaisualustan, viime vuonna. Intranet-projekti vietiin läpi ketterin menetelmin 11.5.2022–31.10.2022.  

Lue lisää

Miehellä on avonaisessa kädessään virtuaalisesti erilaisia pilvipalveluihin liittyviä kuvakkeita, kun hän istuu tietokoneen ääressä, ja hän näkyy kuvassa vain osittain.

Töissä Valtorissa: Tuotepäällikkö Jani Piironen edistää pilvipalveluiden kehitystä

Helsinkiläinen Jani Piironen on tuore valtorilainen. Hän aloitti työnsä Valtorissa pilvipalveluiden kehittäjänä elokuun lopulla. Erityisesti tuotepäällikön laaja pilvipalveluihin liittyvä kehitysrooli valtionhallinnossa kiinnostaa häntä.

Lue lisää

Työpisteen äärellä istuu asiantuntija ja hänen edessään, sermin takana, seisoo toinen asiantuntija.

Digiturva on tekoja – Tiedä, mitä asennat tietokoneellesi

Pari vuotta sitten kuuntelin puheenvuoroa, jossa käsiteltiin vastuuta. Kehittynyt IT tarjoaa tekoälyn, automaation ja nopean datan prosessointinsa ansiosta aivan uusia mahdollisuuksia käsitellä ihmisistä kerättävää tietoa.

Lue lisää

Asiantuntija ojentamassa kannettavaa tietokonetta toiselle henkilölle toimistotilassa.

Maanmittauslaitos otti kolme Valtorin palvelua käyttöön nopealla aikataululla – opit jaettavaksi

Viime kevään aikana Maanmittauslaitoksen (MML:n) 1 700 hengen organisaatiossa otettiin käyttöön Valtorin tuotteistetuista palveluista Viestintätekniikkapalvelut Pilviviesti, Mobiililaitepalvelu Mobiili Pilvi ja Sisäisen viestinnän julkaisualusta Sivi.  

Lue lisää

Pilvi, jossa on kiinni verkkopiuha.

Pistetäänkö pystyyn valtion yhteinen pilviperusta?

Yhteinen alusta pilvipalveluille sujuvoittaisi kehittämistä ja käyttöönottoja sekä helpottaisi kilpailuttamista. Valmistaudumme Valtorissa tarjoamaan asiakkaille palvelua pilviperustan rakentamiseksi.

Lue lisää

Taustalla ihmishahmon ylävartalo, jonka kädet näkyvät kannettavan tietokoneen näppäimistöllä. Tietokoneen kannessa kuvituksena paljon erilaisia tiedostokuvakkeita.

Käyttövaltuushallinnalla mahdollistetaan käyttäjän pääsy tietojärjestelmiin ja palveluihin

Käyttövaltuushallinnan tärkein tehtävä on huolehtia siitä, että asiakasorganisaatioiden käyttäjillä on työssään tarvitsemansa käyttäjätunnukset ja käyttöoikeudet. 

Lue lisää