Kommunikationstekniska tjänster är en samling moderna tjänster med vars hjälp kontakterna sker smidigt både inom organisationen mellan de anställda och med medborgarna, kunderna och samarbetspartner. Kommunikationstekniska tjänster bildar en modern, lättanvänd och datasäker samt tids-, plats- och terminaloberoende helhet.
Kommunikationstekniska tjänster produceras även för servicemiljön som används av säkerhetsmyndigheterna.
Kommunikationstekniktjänsterna Vyvi erbjuder alla organisationer inom statsförvaltningen enhetliga kommunikationsverktyg för smidigt arbete oberoende av plats och tid. Kommunikation och samarbete mellan de anställda underlättas både på den egna arbetsplatsen och över organisationsgränserna. Vyvi har en bred användarkår i statsförvaltningen.
Med Vyvis verktyg kan man
- delta i och arrangera webbmöten och videokonferenser från egen arbetsstation
- dela egen närvaro- och tillgänglighetsinformation med kollegor
- använda e-post, kalender och verktyg för snabbmeddelanden även mobilt
- skicka material som är klassat på skyddsnivå IV och III på ett säkert sätt med e-post
Den helhet (Vyvi) som bildas av gemensamma kommunikationstekniktjänster kommer att under 2020 ersättas av nya kommunikationstekniktjänster: Perusviesti, Pilviviesti och Turvaviesti.
Förutom molnmejl innehåller Pilviviesti ett verktyg (Teams) för webbkonferens, chatt och teamarbete. Turvaviesti innehåller, förutom säker e-post, också användning av säkert formulär. Perusviesti för sin del innehåller, utöver e-post, också ett webbkonferens- och chattverktyg (Skype).
AV-tjänsten erbjuder Valtoris kunder standardiserade enheter för presentationsteknik. Utrustningen beställs via Valtori och levereras som ett nyckelfärdigt paket till kunden.
Tjänsten producerar enhetliga konkurrenskraftiga och kostnadseffektiva enheter och tjänster för Valtoris kunder. Tack vare en enhetlig utrustning underlättas användning, instruktioner och underhåll. Tack vare AV-tjänsten behöver kunden inte bry sig om det. Det finns också färdig genomtänkt utrustning med de tjänster som kunden valt. Utrustningen finns för kundens användning till ett fast månadspris med överenskommet underhåll.
Med hjälp av tjänsten kan man ordna möten och delta vid dem genom bild och ljud av bra kvalitet. Det går också smidigt att dela presentationen med bra precision. Det är lätt att ordna möte och detta baseras på Vyvi-bokning som man kan ansluta sig till både via Skype och videokonferensutrustning.
Videokonferensutrustning beställs via Valtori och är användningsklar direkt kunden får den. Utrustningen ingår i Valtoris centraliserade underhåll och den omfattas av en kontinuerlig servicetjänst.
Taltjänsten erbjuder statsförvaltningens kunder mångsidiga lösningar för effektiv kommunikation. I helheten förenas traditionella och digitala tjänster kostnadseffektivt för att passa olika kundbehov. Kunden kan välja den mest passande av mångsidiga lösningar för talgränssnitt, samtalsförmedling och digital kundservicecentral. Det är smidigt för kunden att ta tjänsten i bruk och att använda den eftersom Valtori utöver effektivt användarstöd även sköter faktureringen och rapporteringen av tjänsterna.
Valtori har i produktutvecklingen av Taltjänsten beaktat statsförvaltningens olika användarbehov och utformat praktiska gränssnitt. Det är enkelt att ta gränssnittet i bruk och att använda det eftersom Valtori svarar för administrationen av gränssnitten under hela deras livscykel och erbjuder mångsidig sakkunskap och stöd samt användbara extratjänster.
Samtalsförmedlingstjänsten innehåller förmedling av samtal, stöd och rapportering av uppgifter från samtalsförmedlingssystemet samt uppföljning av servicenivån och utveckling av tjänsten. Samtalsförmedlingstjänsterna sköts samordnat från Valtoris eget kontaktcenter. Med hjälp av den digitala kundservicelösningen kan man utnyttja intelligenta databaser och automatisering i kontakterna med kunder. Kundtjänstcenter-lösningen erbjuder en teknisk plattform för kundservice med vilken man samordnat kan administrera kundkontakterna via olika kanaler.