Hoppa till innehåll

Valtori täyttää viisi vuotta – käyttäjätyytyväisyys korkealla tasolla

Julkaisuajankohta 27.2.2019 13.23
Tiedote
Valtorilaisia portaikossa.

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori on nyt ollut toiminnassa viisi vuotta. Palvelukeskus syntyi vuonna 2014, kun noin 80 valtionhallinnon yksikön toimialariippumattomat ICT-tehtävät koottiin yhteen. Käyttäjien tyytyväisyys palveluihin on viimeisimmän mittauksen mukaan 9,2 asteikolla 1–10.

Tällä hetkellä Valtorissa työskentelee noin 1 300 työntekijää yli 30 paikkakunnalla. Valtori huolehtii kaikkiaan 83 000 työasemasta ja 16 500 palvelimesta sekä käsittelee kuukausittain 60 000 palvelupyyntöä.

”Valtorin palveluiden käyttö on jatkanut kasvuaan uusien järjestelmien, kuten tulorekisterin ja sähköisen huoneistotietojärjestelmän käyttöönoton myötä. Lisäksi sovelluksista on tehty mobiiliversioita, levytilaa on kasvatettu palvelemaan lisääntynyttä videoiden käyttöä ja palveluaikoja on laajennettu 24/7-pohjaisiksi”, toimitusjohtaja Pasi Lehmus taustoittaa.

5-vuotias Valtori lukuina: 83 000 työasemaa, 16 500 palvelinta, 30 paikkakuntaa, 60 000 palvelupyyntöä kuukaudessa, henkilöstötyytyväisyys 3,6 ja käyttäjätyytyväisyys 9,2.

Valtorin yhtenä tehtävänä on valtionhallinnon perustietotekniikan yhdenmukaistaminen. Tämä parantaa tietoturvaa, kustannustehokkuutta, helpottaa eri toimipisteissä työskentelyä ja edesauttaa erilaisten rakennejärjestelyjen, kuten virastofuusioiden toteuttamista. Tällä hetkellä jo puolet Valtorin asiakkaista on yhtenäisten palvelujen piirissä. Samalla Valtori panostaa yhä enemmän asiakastarpeiden toteutumiseen palveluidensa ominaisuuksissa.

Valtori kehittää jatkuvasti toimintaansa kustannus- ja laatutavoitteita kohti

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) tarkisti keväällä 2018, onko Valtorin perustamisessa onnistuttu tavoitteiden mukaisesti. Tarkastuksessa ei arvioitu turvallisuusverkon liiketoimintaa.

Yhtenä tavoitteena oli tuottaa 47 miljoonan euron säästöt vuoteen 2018 mennessä.

”Tähän tiukkaan tavoitteeseen ei olla vielä päästy, mutta kaukana ei olla enää. Kustannustasoa on saatu alennettua merkittävästi esimerkiksi laitekilpailutuksien ja puhepalvelujen kilpailutuksen myötä. Pelkästään uuden puhepalvelun on laskettu tuottavan valtiohallinnolle 10 miljoonan euron säästöt vuosittain”, Lehmus kertoo.

Myös laatutason saavuttamisessa on ollut haasteita. Erityisesti keväällä 2018 palveluissa oli poikkeuksellisen paljon häiriöitä. Syksyn aikana tilanne saatiin kuitenkin tasapainotettua.

Valtorin tuottamien palvelujen palvelutasoja ryhdyttiin mittaamaan ja raportoimaan systemaattisesti toukokuussa 2018, kun toiminnanohjausjärjestelmä oli saatu laajamittaisesti käyttöön. Toteutuneet palvelutasot ylittivät pääsääntöisesti julkisessa hallinnossa käytettävien jatkuvien ICT-palvelujen laatutavoitteet. Esimerkiksi tammikuussa keskeisten palvelujen toimivuus oli 99,85 % ja puhelinpalvelun keskimääräinen jonotusaika 40 sekuntia.

”Viimeisimmän laatuseurannan mukaan palvelut ylittävät asetetut laatutavoitteet ja käyttäjät ovat palveluihin tyytyväisempiä kuin vertailuryhmissä keskimäärin. Suunta on oikea”, Pasi Lehmus toteaa.

Projektipäällikkö Mikael Jokela on ollut alusta asti mukana rakentamassa Valtoria ja sen toimintaa. Katso Mikaelin Valtori-tarina:

Lisätietoa:

toimitusjohtaja Pasi Lehmus
p. 0295 50 5522, [email protected]

Mera information om Valtori

Bekanta dig med vår verksamhet.

Beställ nyheter

Beställ Valtoris nyheter och bloggar till din e-post.

Tillbaka till toppen